Uncategorized @lv Ieskats kolektīvās iepirkšanās nozares vēsturē Latvijā

Ieskats kolektīvās iepirkšanās nozares vēsturē Latvijā



Domājams, katrs ir dzirdējis kā pasaules iedzīvotāju iepirkšanās paradumus uz visiem laikiem izmainīja amerikāņu kompānija Groupon, piedāvājot dažādu pilsētu vietējiem uzņēmumiem jaunu pārdošanas un mārketinga platformu – kolektīvo iepirkšanos! Pāris darbības gadu laikā Groupon vērtība jau ir mērāma pāri par 8 miljardiem ASV dolāru – lieliski panākumi, lieliskai idejai! Bet, kā tas sākās un attīstījās pie mums Latvijā?

Kuponu un akciju lielveikals MrDeal.lv, pāršķirstot nesenās vēstures lappuses, veica nelielu pētījumu! Kā liecina publikācijas un dažādi interneta resursi, kolektīvās iepirkšanās pirmsākumi Latvijā meklējami 2010. gada augustā, kad šo biznesa modeli mēģināja ieviest portāls oppaa.lv. Mārketinga budžeta trūkuma dēļ,vai citu mums nezināmu iemeslu dēļ portāls nespēja aizsniegt pietiekamu auditoriju Latvijā veiksmīga darba uzsākšanai un situācija nonāca līdz tam, ka portāls šobrīd vairs nefunkcionē. Pirmie kucēni ir slīcināmi?

Kā pirmo veismīgo kolektīvās iepirkšanās projektu Latvijā varam minēt kopaletak.lv, kas 2010. gada augustā atveroties ieguldīja vērā ņemamu enerģiju un resursus publikācijās un reklāmā! Sākums bija spīdošs un veiksmīgs. Ilgu laiku portāls turējās starp labākajiem. Diemžēl, jau 2011. gadā portāls sākastrādāt pusautomātiskā režīmā, neieguldot līdzekļus attīstībā un reklāmā, kas noveda pie strauja pārdošanas apjomu krituma! Portāls vēl joprojām darbojas, bet vairs nav starp līdriem.

Ar troksni un jaunām iespējām 09.2010. klajā nāca portāls bigo.lv! Sākumā tika piedāvāti lēti atlaižu kuponi precēm un pakalpojumiem, kas nozīmē – pircējs nepērk pakalpojumu, bet gan kuponu, kas dod iespēju saņemt atlaidi. Sākotnēji rezultāti bija iepriecinoši, bet līdz ar konkurenci nācās kuponu vietā tirgot arī pakalpojumus un preces. Salīdzinoši straujo kāpumu aizstāja straujš kritums, līdz beigās portāls kopā ar vēl diviem projektiem (akcijas24.lv un topkupon.lv) ir izveidojis kolektīvo „karteli”.

Kā nākamais 2010. gada septembrī tirgū ienāca perkamkopa.lv! Darbojoties kopā ar latvijas gigantu draugiem.lv viņiem izdevās apskaužami ātri kļūt par vienu no tirgus līderiem! Ņemot vērā lielo auditoriju,ko aptver sadarbība ar draugiem.lv viņi pieprasa vislielāko komisijas maksu Latvijā – 50% no akcijas apgrozījuma! Iespējams, tieši tas ir iemesls, kāpēc šis projekts pēc straujā kāpuma ir iesprūdis nelielā stagnācijā izaugsmes jomā un ir izkritis no lielā tijnieka. Lai gan tagad runā, ka šie procenti ir kļuvuši ievērojami zemāki.

Tirgu patiesi iekustināja un pārvērta par īstu māniju projekts Citylife.lv, kas sākotnēji bija pazīstams kā „Atlaižu Klubs”. Portāls savu darbību uzsāka 2010. gada rudenī. Šis ir piemērs veiksmīgai zīmolamaiņai – jo, lai veiksmīgi un centralizēti strādātu arī ārpus Latvijas, jāmeklē starptautiski pārdodams zīmols – šajā gadījumā „CityLife”! Ņemot vērā projekta sadarbību ar web risinājumu guru efumo.lv rezultāti ir pašsaprotami – projekts veiksmīgi darbojas Latvijā un Lietuvā un Citylife.lv ir neapstrīdams Latvijas līderis!

Salīdzinoši klusi, bet stabili Latvijas tirgū 11.2010. ienāca un vēl joprojām darbojas projekts deal24.lv, kas  ir izvērsies ne tikai Latvijā bet arī Lietuvā, Igaunijā un Somijā. Latvijas rezultāti viņiem nav paši spīdošākie,bet toties ir ļoti stabili jau 6 mēnešu garumā.

Ar nelielu aizkavēšanos (solīja 2010. gada septembrī, bet atvērās decembrī) tīrgū ienāca superakcijas.lv! Sākuma trumpis bija iPhone izloze starp lielāko bonusa punktu īpašniekiem un kinobiļešu izlozes starp sociālo tīklu sekotājiem! Visticamāk, tieši šīs izlozes nodrošināja, ka īsi pēc atklāšanas superakcijām sociālajos tīklos bija vislielākais sekotāju pulks, kas kombinācijā ar kvalitatīviem un interesantiem piedāvājumiem ļāva ātri iegūt popularitāti. 2011. gadā projekts aktīvi reklamējas lielākajos Latvijas interneta medijos un ir kļuvis par vienu no sešiem līderiem un turpina palēnām augt.

2011. gadā bija visvairāk jaunpienācēju nozarē, bet tikai divi no tiem spēja iekļūt tirgus līderu vidū! Pēc fenomenāliem panākumiem Igaunijā, darbu Latvijā šā gada februārī uzsāka Cherry.lv un strauji iekaroja līderu trijnieku! Šobrīd šis portāls uzrāda ļoti augstus pārdoto kuponu rezultātus, neskatoties uz to, ka akciju ilgums ir viens no īsākajiem starp konkurentiem – tikai trīs dienas!

Kā pēdējais no veiksminiekiem Latvijā pavasarī ienāca Krievijas projekts ZiZu.lv, kas ir meitas projekts veiksmīgajam kupikupon.ru projektam. ZiZu izveidotas nodaļas visās Baltijas valstī. Tas iekaroja tirgu faktiski momentāli un tagad portāls vienlīdz labi cīnās gan ar Cherry,  gan ar CityLife.

Savu veiksmi Latvijā izmēģinājuši jau aptuveni 50 censoņi, bet strādāt turpina tikai puse no visiem.Visticamāk drīzumā strauji paretināsies darboņu rindas, jo pārskatāmā nākotnē mazākie vairs nespēs turpināt darbu un tiem atliks vai nu apvienoties ar citiem, vai pazust no kolektīvā apvāršņa pa visam. Latvija vienmēr ir izcēlusies ar mānijveida attieksmi uz dažādiem biznesa modeļiem, sākot jau ar santīmaizsoļu portāliem, interneta veikaliem un tagad ar kolektīvo iepirkšanos. Tīri subjektīvi, šķiet, ka Latvijas tirgum nepieciešami maksimums 10 uzticami un stabili šāda veida portāli. Kad eiforija aprimsies, tirgus,dabiskās atlasas ceļā, pats sakārtos arī šo nišu!

Apskatot sešus Latvijas līderus, neviens no tiem pilnībā neiekļaujas Groupon izveidotajā shēmā –viena diena = viena akcija pilsētā. Visi Latvijas veiksmīgie projekti strādā piedāvājot vidēji 4 jaunas akcijas katru dienu, kas vidēji ilgst 7 dienas. Atsevišķos portālos vienlaicīgi pieejamas pat vairāk par 20 akcijām.Ja aplūkojam MrDeal.lv kopējo piedāvājumu – valstī vienlaicīgi norisinās ap 300 akcijām, kas Latvijas tirgum noteikti ir liels piedāvājums un liecina par nišas spēcīgo ietekmi uz mārketinga stratēģiju mazajos un vidējos Latvijas uzņēmumos.

Latvijas mazajā tirgū, protams, nav iespējams apgrozīt miljardus, bet miljonus gan ir – to liecina kopējieskaitļi, ar kuriem varat iepazīties MrDeal.lv iepriekšējā pētijumā par Latvijas kolektīvās iepirkšanās portālu ieņēmumiem. Ja Latvijas kolektīvās iepirkšanās kompānijas drosmīgi ies pāri Baltijas robežām un turpinās augstu mērķēt, tad noteikti dzirdēsim pa kādam Eiropas mēroga veiksmes stāstam!